Zölddé változnak Európa nagyvárosai

velib

Miközben itthon azon megy a vita, hogy vajon az autósok, vagy a bringások politikai szavazótáborának kedvezzen-e a városvezetés, Európa nagyvárosaiban sosem látott környezetvédelmi projektek zajlanak a légszennyezettség csökkentésére, az autóforgalom ritkítására. Hogy hogyan egyeztetik külföldön a két ellentábor érdekeit? Egyszerűen: az autósok sem szeretnek fuldokolni a szmogban, nem úgy gondolkodnak, mint az a taxisofőr, akihez hétvégén szálltunk be a Nagymező utcában. Épp a felére szűkített Margit hídon hajtottunk át a szalaggal leválasztott biciklisáv mellett, amikor eltört a mécses. Az autósokat szívatják, a bicikli nem városba való, rohaddemszki, satöbbi. Úgy felhúzta magát, komolyan, nem mertünk vitatkozni vele.

  tomato

Pedig elmondhattuk volna, hogy két londoni ügyvéd tavaly zöld taxitársaságot alapított Greentomatocars néven. A flottában kizárólag Toyota Prius hibrid autók futnak, ez a típus éppen fele annyi mérget puffog, mint egy hagyományos személyautó. A környezetbarát fuvar ráadásul olcsóbb, mint a klasszikus black taxi tarifái. Az alapítók filozófiája szerint ugyanis csak akkor lehet jó sok embert átszoktatni a green életmódra, ha a jófejség nem kerül többe a környezetszennyezésnél. Egy kelet-nyugat londoni utazás például kb 10-11 font fekete bogárhátún, Toyotával pedig 4 fonttal kevesebb. bringa Az új üzleti modell annyira bejött Londonban, hogy már konkurens vállalkozás is akad. A Climatecars társaság szintén Priusokkal nyomul, viszont plusz szolgáltatást is kínál: bringásmentőként is működik, ami azt jelenti, hogy biciklicsomagtartóval sietnek a bajba jutott kerékpárosok segítségére esőben, vagy ha elromlik valami a járgányon.

 velo

Párizsban eközben forradalom zajlik a közlekedésben. A Kultplay helyszíni tudósítója, Elit Alice korábban beszámolt róla, hogy az elmúlt hónapokban városszerte éjjel-nappal kerékpár állomásokat szereltek a szakemberek. A Velo program (Párizsban Vélib - Velo et liberté) múlt hétvégén indult. 36 óra alatt 10 000 dokkolható, egyenkerékpárt helyeztek el a város 750 önkiszolgáló bringaállomásán. A bérleti díj naponta 1 (azaz egy) Euró, ezért az összegért azonban legfeljebb 30 perces (városon belüli) utazások tehetők. Így a bringák a városban maradnak és valóban a legzsúfoltabb helyeken enyhítik a forgalmi káoszt. Aki túrázni akar, újabb egy euróért még harminc percet vásárolhat magának, azaz egyszerre akár egy órányi távolságra is elviheti a bringát az állomásról.

A városi vezetés tervei szerint 2007 végére 20600 darabra duzzasztják a flottát, az állomások száma pedig a jelenlegiről 1451-re emelkedik majd. Így minden 300 méteren lesz majd egy dokkoló Párizsban. Persze furcsán nézett volna a taxisofőr, ha mindezt elmondjuk neki, és az sem biztos, hogy zsidózás, és komcsizás nélkül megúsztuk volna a beszélgetést. Ez van, srácok, meg Nemzeti Vágta van, meg népszavazás, meg fürdőnadrágos, rendőrverő képviselők.

razo | 2007.07.19. 13:14 | link | 16 komment | Megosztom

green sport

Elit Alice · http://www.elitalice.com 2007.07.19. 14:07:21

és öröm volt nézni, hogy már első nap mennyien használják a bicikliket. :) meg egymásra csengettek.. kis szubkultúra fog itt kialakulni a bércangásokból. :)

suricata 2007.07.19. 18:57:35

És hogy működik ez a bicikli dolog? Mi a garancia, hogy az emberek visszaviszik a biciklit?

razo 2007.07.19. 19:51:12

miért lopnák el? bármikor használhatják napi 250 forintért...

Bölcs Lázadó 2007.07.19. 20:32:08

Hogy miért lopnák el? Hisz mindannyiunkban ott lappan, a feltartóztathatatlan, belénk nevelt mélymagyar. Láthattuk, mi történt októberben és márciusban, ki tudja, talán mi leszünk a következő hőbörgők, akik eszüket vesztve, üvöltve rombolnak, panaszkodnak, okolnak és lopnak? Nehéz út áll előttünk, honfitársaim, de nem lehetetlen; a magyarságot, mint valami betegséget, levedleni gyorsan, és újjászületni valami szebb, tisztább tudatformában, ez az, amiért küzdeni kell, és érdemes.

joco 2007.07.20. 01:22:24

Vásár után okos a paraszt, de a hőbörgő taxist legegyszerűbb lett volna azzal leszerelni, hogy "nem, kérem, a bicikli a városba való, pont mint a busz és a taxi - a problémát az autók okozzák". A bérelhető bringák amúgy elég rondák szoktak lenni, fenének se kéne, másrészt a fejlett nyugati társadalmakban gondolom azonnal felnyomnak a szomszédok, ha látják, hogy ilyened van. :)

magwas 2007.07.20. 11:20:37

Úgy nem lopják el, hogy amikor elviszed, lehúzod a kártyádat. Ha időben visszaviszed, akkor nem terhelnek rá, ha nem akkor meg igen.

magwas 2007.07.20. 11:21:49

Ja, és itthon is van közbringa, csak kevés:
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20070627/kozbringa
A következő adagot Aug. 3.-án bocsájtjuk útjára.

Elit Alice · http://www.elitalice.com 2007.07.20. 11:29:11

150 euro letétet kell szabaddá tenned ahhoz, hogy használhasd. amúgy meg tényleg nem érdemes elvinni. bumszlik és nehezek. :)

joco 2007.07.20. 15:46:55

Ja, amúgy zavargás/részegbiztossá tehető a dolog, mert pl Barcelonában éjszakára elviszik a bicókat.

gaze 2007.07.26. 21:24:33

ööö.. itthon konkrétan a fél milliót érő villanyvezetékeket lopják el, hogy leadják színesfémhulladéknak, pár száz forintért. (nem csak suttyók, de hülyék is vagyunk)
Magyarságról meg annyit, hogy magyarnak lenni nem egyenlő hülyének lenni.
De.. mit is jelent az hogy én MAGYAR vagyok? Mit is kellene éreznem ilyenkor? Mivl jár ez?
Nincsenek ezek ledefiniálva, úgy toljok a játékot, hogy nincsenek letisztázva a szabályok.
Persze, ez minden oldalon nagyon megfelel így.
Na, alá'szolgája..

Laci 2007.07.30. 17:06:20

Hagyjuk már ezt a mélymagyar dumát. Ha a nyugati országok is hasonló gazdasági helyzetben lennének és nem 3-4 ezer eurós átlagbérből gazdálkodnának, akkor ott is felmerülne, hogy "nem fogják ellopni?".

Krisz 2007.07.31. 09:19:16

Laci, nagyon buta vagy. A szegénység nem egyenlő a tolvajok országával, s mindenhol vannak szegények.
A 3-4ezer eurót nem tudom honnan veszed, ismerősöm egy egy banknál dolgozik jó állásban, 2000 eurót nem éri el a fizetése, de jóval több ismerősünk van aki a minimálbérből él, vagy a 700 eurós segélyből.
Mégsem lopnak és nem kell paráznod, hogy ellopják a bringád, ha leülsz sörözni.
Nem véletlen a mondás ha külföldön járunk: kösd le a bringát, magyarokat láttam...

xy 2007.07.31. 18:29:42

Akinek nincs kocsija, az többet fog taxival járni, mivel alkalmanként rászorulhat. Tehát minél több a kerékpáros, annál jobb a taxisoknak. (Bár ezt lehet hogy nehéz lenne nekik elmagyarázni)

Laci 2007.08.01. 13:49:56

Krisz, te meg egy fasz vagy. Senki se kérte, hogy véleményt nyilvánits szellemi képességemről. Egyébként a legtöbb "fejlett" nyugati országokban 1300 euró körül van a minimálbér, tehát az ismerősöd ritkanagy bráner lehet, ha "banknál dolgozik, jó állásban" és nem tud összehozni magának még 2000 eurót se. Mellesleg 1300 euróból kijön egy szuper felsőkategóriás bicikli, ami több mint egy félév alatt jönne ki egy magyar minimálbérből élőnek. Érdekes módon a hiperfejlett, megakozmopolita brüsszelben se érdemes lakat nélül hagyni a bicajokat. Ja, biztos az a néhány maygar eubürokrata lopkodja őket. Egyébként tényleg fura országban élünk, mert rengeteg értelmes, vagy akár zseni ember mellett van egy csomó seggarcunk is, például te.

Peti 2007.08.03. 21:01:58

Laci ez nagyon érdekes és lényegretörő volt.
Nekem nagyon bejött xDDDDDDD

dH 2007.09.09. 15:04:26

Laci, te sem vagy túl bölcs, ahelyett hogy meghagynád a Krisz és Barátai féle seggarcokat a hitükben, meg a 700 eurós segély felett érzett normalitásérzékükben, csinálod itt a feszkót, mintha a tények, vagy egyszerűen az álláspontod, még ha igazad is van, bármit is segítene ezeken a szerencsétlen, elárvult seggarcokon. Csak felhergeled őket, és a végére bebizonyítod magadról, hogy csak azért vagy olyan okos, mert nem is vagy magyar, és nyilván tagja vagy a zsidó világösszeesküvésnek, ami tol egy kis szelet a vitorládba. Úgyhogy csak lesunyt fejjel, buta tekintettel alkalmazkodj, köszönés helyett pedig panaszkodj, és akkor mindenki szeretni fog. Sok sikert! :)

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.