Indexes kérdőív a blogokról

Nem szokásunk bővebben foglalkozni a hazai mainstream netes tartalmakkal, de hát mit csináljunk, ha az Index egyszercsak megújul, aztán meghülyül, most meg elkészíti a várhatóan eddigi legátfogóbb, blogolási szokásokat elemző kérdőívét. "Tényleg lőttek a tömegmédiának, és már Ön is blogokon tájékozódik?" - teszi fel a kérdést a hírportál, s ezzel ismét hírértéket nyert metaposztjaink sorában. Kíváncsian várjuk az eredményt már csak azért is, mert mi nagybetűs Igennel válaszounk a kérdésre, figyelmbe véve a globális folyamatokat.

A bloggolás ugyanis egyrészt a fogyasztói evolúció logikus eredménye, az élet számos területén találkozunk a huszonegyedik század első éveire jellemző individualizációs folyamattal. A technokultúra, a mix és remixdivat, az open source szoftverek, az információ szabad áramlása, hasznosítása és átértelmezése, az iPod, a P2P hálózatok, a Blogger és a WordPress, a Podcast, legújabban pedig a YouTube mind részei ennek a jelenségek. "Be the Media" - hangzik a blogger szcéna talán 2001-ben szárnyra kapott jelmondata, mely vadonatúj távlatokat nyitott a kommunikációban. A hagyományos médiamodell: adó-csatorna-vevő helyett megvalósult az interaktív kommunikáció a maga teljességében. Fórumok és moderált közösségi oldalak helyett a fogyasztók maguk is médiumként használhatják az internetet, ebben a minőségükben pedig új szerepben találták magukat. A "push médiának" is nevezett, egyirányú médiakommunikációs folyamat vevői maguk is aktív adóvá váltak, miközben a klasszikus modell teljesen átalakult. A mainstream média hagyományos egyeduralma és tematizáló funkciója megszűnt, az interneten pedig a demokratikus társadalmi rendszerek új, minőségében fejlettebb formája jött létre.
cat

Elsőként az iraki háború idején mutatkozott meg, mennyire hatékonyan működik az új rendszer. Míg a vezető híroldalak, a CNN és a BBC a felvont csillagos-sávos lobogó árnyékából láttatták a véres eseményeket, a warblogok a frontvonal mögül tudósítottak. Többet ért egy bagdadi blogger netre feltöltött digitális fényképe a város főteréről, mint a CNN híradásai, melyek - mondanunk sem kell - hatalmas apparátus és technika megmozgatásával, komoly cenzúra mellett készültek. A londoni metrótámadás másnapi újságok címlapjain megjelenő fotóit nem az AP, vagy a Reuters készítette, hanem a helyszínen tartózkodó járókelők mobiltelefonjaikkal.

Tony Blair a Downing Street hivatalos YouTube-oldalán közzétett videóban gratulált a francia választásokon győztes Sarkozynek - francia nyelven. Amerikában politikusok buktak meg a választásokon egy-egy kompromittáló online videó miatt. Cikket írunk, fotoriportot készítünk, videót vágunk a laptopunkkal. Tudásunkat megosztjuk egymással, a Wikipedia és a Torrent oldalak az emberiség valaha létezett legnagyobb tudásbázisát tartalmazzák, miközben a hagyományos médiakommunikáció kulcsszereplője, a közéletet tematizáló, rendszereket megbuktató és felemelő, élte-halál felett ítélő adóra - a mainstream médiavállalatokra - egyszercsak nincs többé szükségünk. Mindez persze nem jelent online információs anarchiát, sem azt, hogy a profi tartalomszolgáltatásból nem lehetne megélni az új világban.

A tömegmédiának nem lőttek, csak átalakult. A legsikeresebb bloghálózatok tematikus tartalmakkal jelentkező oldalain célzott hirdetések szólnak a tech kütyüket, videójátékokat vagy eco-termékeket fogyasztó olvasóknak. Az Index kérdőívében is szerepel a múlt heti félrelépés nyomán a kérdés: blokkolja-e a netes reklámokat? Nos, persze, hogy. Ha akarom. Mindenesetre megtehetem, a hagyományos médiumok fogyasztása közben pedig esélyem sincs rá. Az új világban kommunikálni kell a fogyasztóval, mert új minőségében nem lehet többé lenyomni a torkán bármilyen szemetet. Ha nem tetszik, amit látunk, blokkolunk, letiltunk, ki- és elkapcsolunk, sőt: feltöltünk, megírunk, lefotózunk, nyilvánosságra hozunk. A saját oldalunkon. A tömegmédiának tehát mégis lőttek - a mai formájában. Ahogy a kazettának is lőttek a CD megjelenésével, a lovaskocsinak az autógyártás megindulásával és a tárcsás bakelittelefonnak a mobiltechnológiával.

Persze mindez inkább elvi, mint gyakorlati valóság Magyarországon, ahol a fogyasztói kultúra tudjuk, milyen. A marketing cégeket és a szerencsétlen sales osztályokat nem hibáztatjuk, hiszen a piac diktálja a tempót. Míg Amerikában az utóbbi évtizedek exponenciális növekedést, virágzó fejlődést és a fent vázolt újításokat hozták, itthon újnyilas propaganda és posztkomcsi retorika keveredik megszorításokkal és állami szintű olajszőkítéssel. Fel kell ülni egyszer a 4-6 villamosra. Megdöbbentő, milyen rosszul öltözöttek a budapestiek. Kisebb gondjuk is nagyobb a participatív média forradalmának megértésénél. Szóval, kíváncsian várjuk a szavazás eredményét. Nem számítunk semmi jóra.

razo | 2007.08.27. 18:36 | link | 1 komment | Megosztom

blog

andris 2007.08.27. 20:41:31

konyorgom, bazdmeg! nem akarok felulni a negyeshatosra! mindent csak azt ne...

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.