Fénypillangók és Second Life fodrászat az Ars Electronica fesztiválon



Szenzoros interfészekkel játszottunk, virtuális valóságban repültünk és nemzetközi professzortársaságban részegeskedtünk a Linz-i Ars Electronica fesztiválon, ahol a belvárosban Second Life fodrászat működik és majd minden kapu alatt digitális installációk várnak. Európa legnagyobb elektronikus kultúra fesztiválja idén az új nyilvánosság fogalma köré építette programját. Hybrid művészetek, szenzorokkal irányítható rendszerek és interaktív installációk az egy hétre virtuális várossá alakult Linzben.
A Szeptember 11-ig tartó konferencia- és kiállítássorozaton a szakemberek arról vitatkoznak, milyen társadalmi, gazdasági és jogi változásokkal jár egyre meghatározóbb jelenlétünk az online közösségi térben. Bármikor, bárhol képesek vagyunk aktív média üzemmódba kapcsolni. Bárkit elérhetünk, és mindenki számára elérhetőek vagyunk. Avatárjaink, blogbejegyzéseink és a közösségi szoftverek használata révén online személyiséget hozunk létre, ami többé-kevésbbé megegyezik a való világban létező énünkkel. A szubkulturális létből villámgyorsan mainstreammé vált webkettes technológiák és közösségi oldalak révén passzív befogadóból aktív médiaközvetítővé vált ember számára a nyilvánosság új színterei jöttek létre, ahol új szabályok és hierachiák mentén létezünk.

Ebben a világban nemcsak a technológia, az információ és a kommunikáció vannak jelen mindenütt: mi magunk váltunk folyamatosan online élő, követhető, lenyomozható és elérhető lényekké. Mindehhez nem szükséges a legmodernebb technológiákkal felfegyvereznünk magunkat: egy bekapcsolt mobiltelefon, egy Flickr, Youtube és gmail account elég ahhoz, hogy mindent eláruljunk magunkról.

 
avatárok az utcán

Goodbye Privacy - a 2007-es Ars Electronica fesztivál tudományos programjának fő csapásiránya digitális életünk társadalmi, gazdasági és technológiai aspektusaival foglalkozik. Hogyan őrizhető meg a magánszféra a közösségi létben, megőrizhető-e egyáltalán? Milyen módszerekkel akadályozhatjuk meg, hogy a gazdasági-politikai-üzleti szféra kihasználja az újfajta nyilvánosságot? Hogyan tarthatjuk kézben az irányítást saját online életünk felett? Hogyan jelenhet meg az egyéniség és a kultúrális sokszínűség ebben térben?

 

2009-ben vadonatúj üvegpalota várja majd a világ minden szegletből érkező látogatókat és szakembereket, idén azonban számtalan helyszínen egyszerre zajlik a fesztivál. Felső Ausztria tartomány székhelye, a dunaparti Linz nyolcvanas éveket idéző városképe, az ősöreg neonreklámok és egyhangú bérházak között mindenütt világoskék transzparensek és útjelző táblák irányítanak az "Ars" számtalan rendezvényének egyike felé. Névjegykártyás meghívottak és kíváncsi érdeklődők áradata hömpölyög az utcákon, elég csak megérinteni egy zebracsíkot a cipőnkkel, máris megáll az autóforgalom.

A gyalogosjárdák mindenütt biciklisávval osztottak és senkinek sem jut eszébe a sávval lezárt részen sétálni. Szeptember 5 és 11 között majd minden kapualjban projektorok, mozgásérzékelő szenzorok és vetített, mesebeli 3D terek várják a gyanútlan járókelőt. Az idei fesztivál idejére ugyanis a virtuális világok sokszínüségét imitálja Linz: Second City-nek nevezik a belvárosi Marienstraße környékét, ahol a látogatók feje felett rugókon lebegő avatar-nevekkel sétálhatnak, a Second Life online világából ismert frizurát csináltathatnak, és számtalan interaktív display-el és interface-el léphetnek kapcsolatba.

 
second life fodrászat
Persze a Second Life-ban mindig süt a nap, Linzben viszont nem gondoltak az időjárásra. A szemerkélő eső és az október végi hideg miatt üresen áll a Pfarrplatz-on berendezett plázs, ahol a puha homokkal felszórt talajon mindenfelé strandfotelek várják a járókelőket. A fejtámlákba hangszórókat szereltek, a hatalmas homokozó egyik sarkában pedig sekély vízű medencében pancsolnának a gyerekek - ha az időjárás engedné. Pár órás bolyongásunk végére annyira természetessé vált a levegőben hadonászva kezelni mindenféle kommunikációs interfészt, hogy már-már bosszantó volt, miért nem tolhatjuk feljebb a napsütés csúszkát, és húzhatjuk lejjebb a felhőket valamilyen virtuális panelen.

 
plázs a pfarrplatz-on
Az Exhibition Center-ben legalábbis így működnek a dolgok. Mozgásérzékelő szenzorok, physical computing és viruális valóság a legfontosabb kulcsszavak a három emeletes kiállítótérben. A művészeti projektek legtöbbje digitális játék: intelligens felületek, interaktív installációk szórakoztatják a nézelődőket. Fénypillangókat kergettünk egy apró, vörösen izzó labdával, megterítettünk egy interaktív asztalon, ahol a tányérok bögrék és villák körül virágba borult a felület, egy virtuális barlangban pedig körberepültük a Linz külvárosában nemrég épült lakóparkot. A park 3D változata mérnöki precizitással készült, az egyes épületek tervezésekor a szakemberek nem rajzasztalok felett görnyedeztek, hanem háromdimenziós szemüvegben kalimpáltak a szenzorokkal felszerelt kamrában.

 
fénypillangók, virtuális lények, táncoló próbababák és fénykockák az ars-on

Sok kritika éri az Ars Electronica fesztivált, ahol a szakmai programok és technológiai innovációk mellett egyre nagyobb szerephez jut az alkalmazások felhasználóbarát bemutatása is. Az új technológiákkal dolgozni sem utolsó, játszani azonban sokkal jobb. A szervezők arra törekedtek, hogy mindenki számára érthető és átélhető legyen a digitális művészet, miközben a világ minden pontjáról érkezett installációk nagyon is filozofikus kérdéseket feszegetnek. Egy vízszintes képernyősoron például szem- és nyelvnélüli avatár próbált kapcsolatba lépni velünk. Jobb kezét először megmutatta, majd hátulról átdugta a fején, ujjait a szemgödrökbe tolva. Láthatóan nem értette, miért nincs szeme - mint nekünk, miért nem beszélhet. A hasztalan kapcsolatfelvétel végén megdöbbentő agresszívitással ütötte a képernyőt, amely elválasztott bennünket az ő fehéren izzó világától.

Míg a szimpóziumokon és vitafórumokon nagyon is valós problémákat feszegettek a résztvevők, a kiállítás inkább a kívülállókhoz szól - talán ezért sírják vissza régi időket az egykori alapítók. Gyerekek szaladgálnak mindenfelé (azonnal értik a virtuális kezelőfelületeket), izgatott apukák ütlegelik a digitális dobszerkót, mellyel egy vetített víz alatti világban kommunikálnak vámpírfogú ebihalakkal, japán turistacsoportok bólogatnak fülig érő szájjal. Az Ars ultramodern Csodák Palotájává szelídült, míg a kiállítóhelyektől fizikailag is jól elkülönített szakmai konferencia megtartotta nemzetközi vonzerejét.

 
scrapple - zenélő asztal
Péntek este a Kultplay regisztrált munkatársai pókerarccal sétáltak be a kizárólag külön jeggyel látogatható gálaestre, hogy közelebbről is szemügyre vegyék a nemzetközi információ technológiai elitet alkoholfogyasztás közben. Miután jóllaktunk, és számos pohár vörösbort is elfogyasztottunk, beszélgetésbe elegyedtünk egy öltönyös fiatalemberrel, aki egy furcsa, négyrotoros helikoptert reptetett a közönség feje felett. A merész manőverezés vége sajnos baleset lett: épp üldözőbe vettük emberünket, hogy többet is megtudjunk a szerkezetről, amikor a robot leszállás közben fejen talált egy ötvenes, vörös hajzuhataggal felszerelt asszonyságot. Az ütközés nyomán vér is serkent, az áldozat azonban ahelyett, hogy fájdalomdíjként ingyen követelte volna a helikoptert (mi legalábbis ezt tettük volna), villámgyosan távozott a mosdók irányába.

 robot
gyilkos minicopter
A számtalan tanulság közül, melyeket a magyar rendezvényszervezők megfogadhatnának az Ars gála tapasztalatai alapján, most csak egyet emelnénk ki: a zenét nem lakodalmas szintisbácsi vagy ismert helyi popzenekar szolgáltatta, hanem a Second City installáció része, egy biciklis soundsystem dübörgött az illusztris társaságban:

 
bringás soundsystem
Konferenciajunkie tudósítóink hamarosan Bécsből jelentkeznek, ahol szeptember 13-tól kezdődik a Paraflows, amelynek központi témája idén a láthatatlan, anyagtalan virtuális tér. Az esemény szervezői felhívták a figyelmünket arra a nem elhanygolható tényre, hogy Paraflows-on jelen lesz Emmanuel Goldstein is, a 2600 magazin főszerkesztője, a világ legismertebb hackere, aki még valamikor a késő hetvenes években kezdte meg működését.

space night rockers | 2007.09.07. 15:31 | link | Komment | Megosztom

digitális kultúra ars electronica

h i r d e t é s
CriticalMass 2008.04.20.