Kutya, cica, mérési hiba/analóg műszerekkel Gagarin is fika...Loretta Grainshifter & MC Fantom - Terézanya című klasszikusa jut eszünkbe az Index új, a blog.hu nézettség értékesítésére kitalált modellje láttán: remek ötlet, valóban ideje volt kezdeni valamit a sok szorgos tartalomgyáros kínálta felületekkel. Más kérdés, hogy egészen konkrét hűbéresi jogviszonyt alakít ki az Index bloggereivel. Van ugye a renitens Csizmás Kandúr opció - aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére - saját hirdetést nem szervezhet blogjára, aki nem jattol 50 százalékot az Indexnek, ráadásul bármilyen jó a tartalom, a címlapos blogfelhő is felejtős mostantól azoknak, akik elhitték, egy életre szól a portállal folytatott demokratikus tartalommegosztási pajtáskodás.
A Kétpúpú Tevék egyik zsírpárnáját ugyanis az Index viszi, van címlapos megjelenés is, a másik 50 százalék a bloggernél maradhat. Csábítóan hangzik, kíváncsiak vagyunk, vajon nyilvános lesz-e a bloggerek felé, milyen konstrukcióban, hány forintért adja el az Index saját hirdetéseit a blog.hu felhasználó oldalán. A harmadik Sült Galamb kategória a prémiumblogok készítőinek szól meghívásos alapon. Ők pár ezertől pár tízezer forintig terjedő havi fixért cserébe az Indexnek adják hirdetési felületeiket, persze a portálcímlapon is megjelenhetnek.
Ez utóbbi megoldás a legtrükkösebb: igaz, mostantól pénzt is kereshetnek a blog.hu bloggerek saját tartalmaikkal, arról azonban a megállapodáskor nyilván nem tudnak pontosan, mekkora hozzáadott értékkel szállnak be az Index blogbirodalomba. Több tízezer forint lehet ugye a maximum honor: vajon hány forintos bannermegjelenéssel számolva? Mondjuk tegyük fel, hogy az Index címlapon 8 forint egy megjelenés. Arányosítva a blogokon legyen akkor mondjuk 1 Ft az adview. Indexes nyilvánosság és állandó címlapos megjelenés mellett állítólag hatalmasra nő a látogatottság: mondjuk havi 100 ezresre? Ez nem túl sok, nyilván alábecsültük az Index címlapos blogdobozának értékét és fölélőttünk a blogos megjelenés árának. A Sült Galamb viszont kissé nyersnek bizonyul az okoskodás fényében. Az Index havi max. 10 ezrekről beszél, így vélhetően filléres árazással adja el a vezérblogok hirdetési felületeit, vagy jócskán lehúzza a személyes megkeresést igenlő blogokat.
Összességében a lépés mindenképpen megváltoztatja a hazai blogoszféra arculatát. Behozza a pénzt is a játékba, ami nem feltétlenül rossz dolog, hosszú távon viszont havi pár tízezer forintra árazza be a civil tartalom értékét, ami feltétlenül rossz dolog, főleg, ha belegondolunk: egyes Indexen futtatott blogok olvasottsága nyilván nagyobb, mint egy megyei hírportálé. A modell tehát tovább centralizálja a piacot, fizetőssé tette (pontosabban felületmegosztásossá - lásd a kommentekben) az eddig közösségi, minőségi alapon működő Index címlapos megjelenést, ráadásul ha belegondolunk, milyen sokat segítenek a blogok abban, hogy az Index címlap olvasható legyen, azt kell mondanunk: Olcsó János legyen a talpán, aki kötélnek áll.
A freeblog.hu két éve már kipróbálta a blogok csomagban értékesítésének ötletét. Személyes megkeresések alapján - ha jól emlékszünk - kb. 50 blogon helyeztek el kampányokat. Az egyedi oldalletöltés ára náluk akkor 20 fillér körül volt.
ThomYerk 2008.11.24. 12:51:13
razo 2008.11.24. 13:07:30
kisdubos · http://kisdubos.blogspot.com 2008.11.24. 13:16:07
ZaZie · http://criticalmiss.blog.hu 2008.11.24. 20:02:10
razo 2008.11.24. 21:15:20
ZaZie · http://criticalmiss.blog.hu 2008.11.25. 22:28:57
sztahanov 2008.12.01. 10:19:13
razo 2008.12.01. 13:57:09
Masreszt ne legyel legyszi ennyire felhaborodva, ha valaki beszol index anyacskanak. Písz
sztahanov 2008.12.01. 14:08:13
razo 2008.12.01. 14:46:26
Egyebkent mi tenyleg semlegesek vagyunk, csak ebben az orszagban ezt eleg nehez elhinni. Amikor politikai ujsagirassal foglalkoztam munkaidoben, ugyanezt kaptam jobbrol is, balrol is akkor tudtam, hogy jol dolgozom. (Beszeltem olyan origossal tavaly, aki kinevetett, amikor azt mondtam, nem vagyunk indexes blog). És egyebkent is: miert haragudnank ratok? (Szamos haverom az index holdudvarabol kerul ki, meg minden) Csak ugye nem szent tehén az index sem, hanem egy nagy mediavallalat, mint az origo.
sztahanov 2008.12.02. 17:47:46
Ami a minosegi dolgot illeti, tul nagy valtozas nem lesz szerintem, mivel a blogok kozel fele tevebe lepett (a 'fontos' blogok szinte kivetel nelkul, a civil blogok 'nezettsegenek' kb haromnegyede lett teves). Nem nehezebb tehat a szerkesztes, sot, talan meg konnyebb is, mert kisebb zajbol kell kivalogatni azokat, akik deklaraltan nem szuk kornek blogolnak.